2017. augusztus 30., szerda

Balatoni kövesek nyomában

Nagyon sokáig gondot okozott számunkra, hogy a csónakos horgászatok alkalmával szinte csak balinokat tudtunk fogni. Ez persze sokszor nagyon jó szórakozás és az egyik kedvencünk a felszínikkel történő balinozás, de ha nem evett a balin, akkor a peca betlire volt ítélve. Majd két évbe került mire rájöttünk, hogy hogyan is foghatunk köveseket.

 Mindenképpen köszönettel tartozunk Klébert Antal barátunknak akivel az együtt töltött pecák nagy segítségünkre voltak abban, hogy rájöjjünk hol is kéne keresni őket. Ezen kívül minden szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy nekem sikerült végül megfejtenem a titkot, mert a mi részünkön egyszerűen nem találtuk őket. Sleppeléssel próbáltuk őket felkutatni, ami a vontatás azon formája amikor egy darab kézben tartott bottal vontatunk. Ez szabályos Magyarországon is és nem összekeverendő a letett botos trollingozással ami illegális.

 Egy horgászat alkalmával mikor már úgy tűnt betlizünk, a bedobott kis Salmo Hornetemre egy erőteljes ütés érkezett. Ezt a kapást halra is tudtam váltani, egy szép köves formájában.

Ilyen már eddig is előfordult velünk, hogy fogtunk egyet-egyet. Ami mégis az áttörést hozta, hogy pont a mélyvízbóják mellett mentünk el és itt kb. 1,8m-es víz van. Ekkor végre rájöttem, hogy ez volt a baj túl bent kerestük őket.
Innentől kezdve már nem volt olyan peca, hogy ne fogtunk volna halat. Mint a kísérletezések során kiderült, időnként akár az 1,2-es vízbe is kiállnak, sőt van amikor beljebb nem is lehet fogni. tehát az 1,2-es víztől körülbelül a 2 méteresig találhatóak meg. Ezért én enyhén cikcakkozva szoktam haladni.

Ahol kapásunk van ott érdemes megállni és dobálni egy kicsit, mert  előfordul, hogy több kősüllő is tartózkodik azon a helyen.

Ilyenkor lehet a vontatni használt wobblerrel dobálni, de például a Hornet esetében ez nem túl előnyös hiszen kicsiket lehet vele dobni. Ezért én ilyenkor általában a Savage Gear Fat-T-Tail-hez szoktam nyúlni 7,5cm-es méretben Fluo Green Silver színben.
 Nem kell nagyon apró csalikat használni. Van, hogy még a 10,5cm-es gumit is torokra veszik.

De érdemes ilyenkor vertikális csalikkal is próbálkozni, mint például a Savage Gear Fat Vibes, Sébile Flat-Shad. Illetve a fenéken lassan húzott körforgók is nyerők lehetnek. De én szoktam a saját készítésű legyeimmel is próbálkozni amik van, hogy sokkal eredményesebbek.


Ezeket maximum 4g-os jigfejre szoktam kötni. A nyerő szín általában a zöld-sárga, de a rózsaszín és a fehér is jó szokott lenni. Ez a gumikra is vonatkozik. Én személy szerint mindig először a zöld csalikhoz nyúlok kövesezésnél.

 A sleppeléstől biztos vannak akik ódzkodnak, talán azért mert azt gondoljak így nincs meg a kapás élménye, vagy azért mert úgy gondolják ehez semmi ügyesség nem kell. Nos a kapás nagyon élvezetes és erőteljes, abban ugyan van igazság, hogy nem sok ügyesség kell hozzá, de cserébe a kezdő pergetőknek is megadja a kezdőlökést és sok sikerélményt szerezhetnek.


A kicsik oda vannak ezért a módszerért, és persze mindig mindenki jönni akar. Ez persze nem kivitelezhető, de jól beosztva mindenki tud horgászni.



Akiknek nem fűlik a foga a sleppeléshez azoknak azt tudom ajánlani, hogy ha olyan irányú a szél szépen sodródva dobálva próbálkozzanak. Ha ez nem kivitelezhető akkor csak simán álljanak mindig odébb. Így is lehetnek eredményesek.

Sleppeléshez se kell feltétlenül kis csalikat használni fellehet akár 7-8cm-ig menni


A másik előnye ennek a módszenek, hogy nagyon nagy területeket tudunk így átvizsgálni.

Természetesen nem csak a kősüllőket lehet így megfogni. Időnként szép balinokat is lehet fogni, és egyszer még egy nagy dévérkeszeget is fogtam.


A fék jó beállítás nagyon fontos, hiszen ha egy ilyen szép balin támadja meg a csalinkat, akkor az egyébként is nagy erejű rávágás mellett még a csónak haladási sebességével is számolnunk kell. Ha ez nem történik meg, könnyen szakítás lehet a vége.

Köszönöm, hogy elolvastad! Remélem tudtam pár hasznos tanáccsal szolgálni és ezek segítségével ti is eredményesebbek lehettek. Sok sikert, görbüljön!

"Tóth Bendegúz Márton"












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése